Fantastyka poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myśli się w różnych kontekstach estetycznych, a także jako o rozmaitych dziedzinach, takich jak literatura, film, malarstwo, komiks, serial, gry wideo, a nawet twórczość dla młodszych adresatów czy muzyka. Co więcej, obecny sposób pojmowania czy postrzegania ma dość płynny i niejednoznaczny charakter, a skoro tak, to wciąż problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. W obręb tej problematyki wliczać także trzeba rozmaite fantazmaty czy imaginaria oraz wciąż ewoluujące pojęcia zawłaszczające sferę fantastyczności. Z tego też względu organizatorzy konferencji zachęcać będą do podjęcia namysłu nad fantastyką m.in. w wymiarze historycznym, ponaddyscyplinarnym i ponadkonwencjonalnym, nie ograniczając przy tym zakresu jej występowania jedynie do mniej lub bardziej znormalizowanych i opisanych nurtów bądź zjawisk, proponując – choć niewyłącznie – tematykę taką, jak:
- kultura i fantastyka;
- media i fantastyka (film, serial, literatura, komiks, gry wideo, gry RPG, LARP, muzyka, sztuki plastyczne);
- fantastyka, fantazmaty, imaginaria a social media;
- fantastyka w ujęciu historycznym; korzenie gatunkowe fantastyki (francuska marveilleux, anglosaski realizm fantastyczny czy niemiecki romantyzm);
- fantastyczność a teorie literackie etc.;
- estetyki i konwencje;
- realizm magiczny;
- fantastyka grozy, horror; groza i gotycyzm;
- fantasy i fantastyka mitopoetyczna; science fiction, futurologia, fantomatyka; fantastyka postapokaliptyczna; fantastyka superbohaterska;
- fantastyka dla dzieci i młodzieży;
- fantastyka polska i światowa;
- krytyka literacka, życie literackie, festiwale i konwenty;
- fandom i aktywność fanów;
- nagrody za twórczość fantastyczną;
- franczyzy;
- twórcy fantastyki – celebryci, skandaliści, wizjonerzy;
- dyskursy społeczno-polityczne w fantastyce;
- płeć, cielesność i erotyka w fantastyce;
- fantastyka i tabu; fantastyka i religia; fantastyka i filozofia;
- mody i trendy w fantastyce;
- światotwórstwo fantastyczne; uniwersa; renarracje, transfikcja, rewwriting/ retelling – dumy i uprzedzenia w fantastyce;
- narracje transmedialne w fantastyce;
- archetypy i sztafaże fantastyczne;
- kontrowersja a fantastyka;
- fantastyka a psychologia i socjologia;
- czasopiśmiennictwo fantastyczne.
Niezależnie od wymienionych, organizatorzy konferencji są otwarci na jeszcze inne propozycje wystąpień Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres ffi.konferencja@gmail.com mija 28 listopada 2020 roku.
Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający: abstrakt (max. 600 słów); notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy, numer telefonu oraz email korespondencyjny.
Na pokrycie kosztów organizacyjnych przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 140 PLN. Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie recenzowanej monografii w serii „Perspektywy Ponowoczesności” lub numerów monograficznych czasopismach naukowych, które zdecydują się na współpracę z komitetem organizacyjnym (w zależności od liczby artykułów zgłoszonych do recenzji po konferencji).
WAŻNE: abstrakty na konferencję zgłaszać można zarówno w języku polskim, jak i angielskim.
Szczegółowe informacje aktualizowane będą na stronie internetowej ffikonferencja.wordpress.com