Popularnonaukowe media społecznościowe

mgr inż. Zuzanna Podgórska

Prezes Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki, na co dzień zajmuje się dozymetrią radioaktywnego gazu radonu i ochroną radiologiczną; Finalistka 9 edycji FameLab oraz finalistka konkursu Popularyzator Nauki Roku 2021, mówczyni TEDx i współorganizatorka TEDxWarsawWomen.

Video

Posty

Najważniejszy jest plan!

W tej części cyklu przedstawimy podstawy, które pomogą Ci rozpocząć przygodę z popularyzacją nauki w mediach społecznościowych. Niezależnie od tego, jaki kanał komunikacji wybierzesz, warto zadbać o dobry plan i dobrze przemyśleć swoja rolę, jako popularyzatora.

Pamiętaj jednak, że Twój plan na tym etapie nie musi być perfekcyjny. Można bardzo łatwo wpaść w pułapkę perfekcjonizmu. A zatem kolejną dobrą radą jest: po prostu zacznij!

#nauka #popularyzacja #edoktorantpopularyzuje

Kim jest popularyzator?

Warto już na samym początku zadać sobie kilka pytań, które pomogą uporządkować plan działania. Zastanów się, o czym chcesz mówić, do kogo i w jaki sposób. Czy chcesz mówić lub pisać o swoich badaniach czy może relacjonować bieżące wydarzenia ze świata nauki? A może lubisz wyjaśniać dzieciom zagadnienia ze swojej dziedziny?

Jak chcesz, aby odbiorcy Cię postrzegali? Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie? A może są inne cechy, które mogą Cię wyróżnić?

Docieraj do wielu

Bywa w wirtualnym świecie, że to, co wydaje się atrakcyjne samemu autorowi, nie ma ani zasięgów ani nie angażuje odbiorców. Wtedy często pada argument, że odpowiadają za to algorytmy. Tymczasem najskuteczniejszym narzędziem jest szacunek do odbiorców, umiejętność słuchania i uwzględniania feedback’u.

Jeśli przeanalizujesz liczby polubień i  udostępnień Twoich postów – otrzymasz jasny sygnał, jakie oczekiwania mają Twoi odbiorcy. Oczywiście można zagłębiać się w sekretne mechanizmy, ale może lepiej po prostu… zapytać? 

Bądź spójny


Przede wszystkim warto postawić na jakość. Zadbać zarówno o stronę merytoryczną jak i wizualną. Tym, co odróżnia treści popularnonaukowe od innych, jakie pojawiają się w mediach społecznościowych jest ich edukacyjny charakter. Warto poprzez swoje działania dostarczać wiedzy, informacji lub umiejętności – np. rozpoznawania fake newsów oraz weryfikowania treści.

O magii słów​

Warto zaplanować wcześniej treść postów, postarać się, aby właściwie dopasować grafikę bądź film. Ogranicza Cię tutaj tylko Twoja kreatywność. Pamiętaj jednak, aby nie skupiać się wyłącznie na formie. Treść w popularyzacji nauki musi być poprawna pod względem merytorycznym.

Opowiedz co ciekawego robisz

Krótkie relacje z wydarzeń, informacje o nowych treściach na kanale czy uchylenie na chwilę drzwi do prywatnego świata? W grafice przedstawiono kilka pomysłów, jak wykorzystać relacje dostępne zarówno na Facebooku jak i Instagramie.

Pisanie treści w kilku krokach

Rolki to krótkie formy video – więcej o nich opowiadała Natalia – materiały znajdziecie na kanale na YouTube [link]

Można je z powodzeniem przygotowywać, nagrywać i montować samodzielnie. Trening czyni mistrza J

#popularyzacja

Treści warto oznaczać słowami kluczowymi, tzw. hasztagami.  W tym wypadku jednak trzeba zachować umiar i dostosować ich liczbę do danego kanału. Muszą one też korespondować z treścią, a nie być słowami, które obserwuje najwięcej użytkowników, jeśli nie mają one związku z zawartością publikowanego materiału.

 

Garść informacji na konice

Na koniec kilka dobrych rad. Pamiętaj jednak, że każdy z nas rozumie popularyzację nauki w nieco inny sposób, a ogromną wartością budowanego przekazu jest… sam Twórca – z jego doświadczeniem, wiedzą i chęcią dzielenia się z innymi.