“Handlarze wątpliwości” i inne wyzwania komunikacyjne
Istnieje wiele sprawdzonych strategii przezwyciężenia kryzysu klimatycznego, ale też wiele wysiłków dezinformacyjnych dot. zmiany klimatu. Podczas interaktywnego szkolenia omówimy metody skutecznej komunikacji klimatycznej. Poznamy źródła i ewolucję jednej z najskuteczniejszych, niestety, antynaukowych strategii negacjonistów klimatycznych, czyli „handlowania wątpliwościami”. Zastanowimy się nad kasandryczną i alarmistyczną rolą nauki i spróbujemy ustalić, jak najlepiej ostrzegać przed zagrożeniami tak, żeby nas wysłuchano. Poświęcimy uwagę specyfice kryzysu klimatycznego jako wyzwania systemowego dotyczącego interesariuszy z wielu obszarów (nauki, polityki, przemysłu, aktywizmu, społeczeństwa) i wymagającego systemowych rozwiązań. Poruszymy kwestie protestów klimatycznych w kontekście dialogu międzypokoleniowego i myślenia długoterminowego. Omówimy także takie perspektywy komunikacyjne jak protopia i solarpunk oraz niezwykle ważne role sztuki i designu w debacie publicznej o klimacie.
