Cyfrowy Wymiar Funkcjonowania Dziecka XXI Wieku

Data konferencji: 2020-11-21
Data nadsyłania abstraktów: 15 listopada, 2020
Miejsce konferencji: Online
Organizator: Studenckie Koło Naukowe Socjologii Edukacji przy Uniwersytecie w Białymstoku
Opłata konferencji: 100zł za udział czynny, udział bierny - bezpłatny
Publikacja pokonferencyjna: Brak

>Początek XXI wieku przyniósł w Polsce gwałtowny rozwój nowoczesnych technologii, które zmieniły codzienną rzeczywistość każdego człowieka, a tym samym przestrzeń życia dzieci i młodzieży. Współcześni nastolatkowie nie pamiętają i nie wyobrażają już sobie świata bez cyfrowych mediów. Pokolenie pochylonych głów, pokolenie Z, cyberdzieci, iGen – funkcjonujące w świecie tabletów, smartfonów, komputerów – które zamiast spotykać się ze znajomymi stały się niewolnikami ekranu urządzenia. Z kolegami i koleżankami spotykają się na w wirtualnej przestrzeni, tam rozmawiają, grają, obserwują i komentują. Już od najmłodszych lat czerpią wiedzę z sieci, dzięki której szybko mogą zaspokoić swoją ciekawość, ale czy nie zakłóca to również rozwoju ich umiejętności docierania do wiedzy z różnych źródeł? Ogromna ilość treści, skłonność do bazowania na gotowych materiałach może negatywnie wpłynąć na rozwój krytycznego myślenia i weryfikowania informacji, oraz oddziaływać na zapamiętywanie spowodowane przetwarzaniem dużych ilości informacji. Czy zatem cyfrowy świat to przestrzeń nowych możliwości, czy też ograniczeń, a może jedno i drugie? Czy internet usprawnia proces uczenia się wśród dzieci, czy może go zaburza?

Proponowane obszary tematyczne konferencji:

  1. Portale społecznościowe w świecie relacji interpersonalnych dziecka.
  2. “Blogerzy, Youtuberzy, Influencerzy…” – zawody przyszłości?
  3. Konsumpcyjny świat mediów.
  4. Internet – szansa, czy zagrożenie dla rozwoju dziecka?
  5. Nowe technologie wykorzystywane w edukacji szkolnej.
  6. Postawy, wartości i zachowania dzieci oraz młodzieży wychowanej w świecie social mediów.
Dyscyplina naukowa: Pedagogika, Socjologia, Informatyka
Dziedzina naukowa: Dziedzina nauk humanistycznych, Dziedzina nauk społecznych